Monday, December 10, 2012

Memupuk budaya reka cipta

MEMUPUK BUDAYA REKA CIPTA

BAYANGKAN apa akan jadi kepada dunia ini jika tidak ada budaya reka cipta. Apa akan jadi jika manusia bernama Thomas Edison tidak berfikir untuk menghasilkan mentol. Tentu dunia kita gelap gelita.

Kita tentu masih berjalan kaki atau berkereta lembu jika Henry Ford tidak memerah otaknya mencipta kereta. Begitu juga dengan sistem perhubungan. Telefon bimbit yang ada dalam genggaman kita hari ini yang kita guna untuk bermacam-macam tujuan sebenarnya adalah evolusi ciptaan Alexander Graham Bell.

Semua alat-alat penting yang ada dalam hidup kita hari ini terhasil daripada kreativiti dan budaya reka cipta yang terdapat di kalangan nama-nama besar yang ciptaan mereka telah mengubah dunia.

Seperti biasa ia bermula dengan idea kecil yang dikembangkan sehingga menjadi sesuatu yang penting dalam hidup kita.

Dalam dunia moden atau siber sekarang ini nama Bill Gates tentu cukup mempersonakan.

Bukan sebab dia seorang bilionaire tetapi perisian komputer ciptaannya telah mengubah cara dunia berkongsi maklumat dan berkomunikasi.

Namun kita lebih suka menjadi pengguna daripada pencipta. Budaya reka cipta di kalangan rakyat negara ini masih rendah.

Namun ia perlu dipupuk supaya satu hari nanti Malaysia juga mampu melahirkan pencipta tersohor dunia.

 


Atas kesedaran untuk mempromosikan kreativiti dan budaya reka cipta di kalangan rakyat tempatan dan kerajaan turut mengumumkan Malaysia Inovatif 2010 bertemakan Meraikan Kreativiti bagi memberi penekanan kepada bidang reka cipta atau inovasi juga merupakan tumpuan negara bagi menjayakan rencana Malaysia untuk menjadi sebuah negara maju.

 

Bagi menyahut seruan tersebut, Utusan Malaysia menerusi sisipan MEGA dengan kerjasama syarikat Zull Design Autotronic telah menganjurkan Bengkel Rakan Inovasi di Sekolah Menengah Teknik Kajang, Selangor, baru-baru ini.

Maklamatnya ialah memupuk budaya kreativiti dan memberi pendedahan kepada orang ramai mengenai reka cipta. Bengkel sehari tersebut mendapat sambutan menggalakkan dari seluruh negara.

Menurut Pengarah Urusan Zull Design Autotronic, Zulkifli Haron, reka cipta merupakan cetusan idea dalam menghasilkan sesuatu yang dapat dimanfaatkan oleh manusia.

"Reka cipta atau inovasi bukanlah sesuatu yang boleh pelajari sebaliknya ia merupakan kreativiti seseorang dalam memikirkan jalan penyelesaian yang sering dihadapi dalam aktiviti kehidupan.

"Untuk menjadi seorang pereka cipta yang baik kita tidak perlu memikirkan sesuatu yang besar, kompleks dan canggih.

"Cukup sekadar menghasilkan perlatan yang ringkas untuk kegunaan seharian kita.

"Bermula daripada idea dan ciptaan yang kecil itu ia dikembangkan sehingga kepada ciptaan yang tidak diduga oleh manusia," katanya dalam ucapan pembukaan bengkel tersebut.

Peserta yang terdiri daripada segenap lapisan usia dan kaum menunjukkan minat yang mendalam.

Ada yang sanggup datang dari luar Selangor semata-mata mahu menyertainya.

Bengkel tersebut dimulakan dengan sesi ceramah bagaimana menjadi seorang yang berfikiran kreatif dan bagaimana mereka yang berfikiran kreatif belajar.

Para peserta didedahkan dengan pelbagai perkara berkenaan inovasi sehinggalah kepada alatan elektronik mudah.

Dalam sesi berkenaan Pengarah Latihan Zull Design Autotronic, Zulfadzli Haron turut mendedahkan teknik serta rahsia mudah untuk menjadi seorang pereka cipta yang berjaya walaupun dengan hanya menggunakan beberapa jenis suis.

Katanya, dalam mana-mana peralatan elektronik mahupun peralatan yang ingin dicipta suis merupakan 'ibu' kepada segalanya rekaan tersebut.

"Ini kerana, melalui suis pelbagai jenis rekaan dapat dicipta jika seseorang itu benar-benar kreatif dan memahami konsep penggunaannya," ujarnya.

Pada sesi praktikal pertama, para peserta didedahkan bagaimana menghidupkan peralatan dengan hanya menggunakan sentuhan lembut.

Berbekalkan pelbagai jenis suis dan alatan elektronik yang mudah seperti 'relay', mentol dan penggera, peserta dikehendaki menyediakan sebuah litar asas yang lengkap bagi memudahkan pemahaman mereka terhadap konsep yang didedahkan.

Para peserta dibimbing untuk menghidupkan peralatan melalui suara, cahaya, air, pergerakan badan, pergerakan objek dan gegaran di mana ia mampu menjana idea setiap peserta untuk memikirkan ciptaan melaluinya.

Melalui pendedahan asas tersebut, para peserta mendapat idea untuk mencipta sesuatu yang lebih menarik dan juga mungkin luar biasa.

Sementara itu, pengetua sekolah berkenaan, Ghazaly Haraon berkata, jika bengkel sedemikian dapat diadakan dengan lebih kerap ia mampu menghasilkan individu yang benar-benar kreatif dalam menghasilkan rekaan yang berguna kepada masyarakat.

Apatah lagi jika para pelajar di setiap sekolah di negara ini didedahkan dengan pelbagai pekara berkenaan inovasi pada peringkat awal.

Katanya, pihak sekolah juga turut menganjurkan beberapa pertandingan reka cipta di peringkat sekolah dan zon.

"Menerusi program begini sudah pasti minat dalam diri setiap pelajar yang menyertainya akan berkembang.

"Kita di peringkat sekolah juga amat bersetuju jika seni reka cipta ini dijadikan sebagai budaya sekali gus dapat menjauhkan para pelajar daripada gejala negatif yang begitu teruk hari ini," jelasnya.

Destinasi program Bengkel Rakan Inovasi tersebut kini dijadualkan akan meneruskan program tersebut di Seremban selepas Kajang dan dijangka akan terus diadakan di seluruh negara.

 

Sumber : www.utusan.com.my

No comments:

Post a Comment